Академик
ТИХОМИР СИЧ
До скора полифазни мотор у теорији мотористике - није био познат. И сада такав мотор постоји само у једном примерку, а његов конструктор, Суботичанин, инжењер Тихомир Сич каже да ће због својих изузетних особина врло брзо освојити свет. За овај мотор са унутрашњим сагоревањем, који би свету требало да донесе чистији ваздух и мању потрошњу горива, Тихомир Сич, односно фирма „Сич моторс” у којој је поред њега сувласник Миладин Видаковић, добио је у октобру два признања: сребрну плакету на новосадском "Тесла фесту” и награду "Михајло Пупин”, највеће признање у нашој земљи.
- Ради се о новој технологији мотора какве у свету још нема. Светску презетацију тог мотора смо извршили у октобру на ”Тесла фесту” у Новом Саду - говори Тихомир Сич.
- То није ни двотактни, ни четворотактни мотор, то је неки нови, полифазни мотор, непознат у теорији и пракси. То је, најближе речено, употпуњени четворотактни мотор. Тачније, то је шестотактни мотор, а ради у четири такта. Значи, има шест фаза рада уместо четири. Полифазни смо га назвали зато да би избегли реч такт. Са овим ће се нешто променити у свету мотористике и реч такт неће више бити валидна када су у питању мотори са унутрашњим сагоревањем. Мислим да је ово прекретница у развоју мотора и технологије мотора са унутрашњим сагоревањем.
• Какве су карактеристике новог мотора?
- То је један еколошки апсолутно чист мотор јер готово да и не емитује штeне издувне гасове. Он је нешто ново и по температури гасова, и температури мотора, и габариту мотора. Циљ је био да се направе снажне, чисте и једноставне машине. Ово је један комплексан механизам у који смо унели пуно техничких новости, пуно конструктивних новости и пуно нових принципа рада. И што је важно, комплетна технологија, израда, све је домаће, и не само домаће, него ”Сич моторсово”. Све смо сами правили. Не знам да ли је у нашој земљи то предност јер је наша моторна индустрија таква каква је. Због мотора смо покушали да контактирамо и са владом, међутим, наишли смо на затворена врата, вероватно због политичких превирања.
• Шта се показало код новог мотора? Да ли тај нови мотор троши мање горива?
- То није право питање, јер потрошња је сигуно мања пошто је степен искоришћености горива већи, али овде се ради о једном новом приступу, новој филозофији, нечему што ће врло брзо, или ће можда бити потребно више времена, али не много, да преокрене целу моторну индустрију у свету. Код новог мотора се показало да смо добили нешто што свет тражи, еколошки чист мотор. Успели смо да задовољимо тај светски захтев са том апсолутном елиминацијом штетних гасова. Да објасним. Сви знамо шта је каљева пећ. Када отворимо такозвани цуг, онда све изгори, једва остане пепела. Када затворимо цуг оно спорије догорева, тако да и ујутро када вадите пепео из пећи, још увек има ужарене масе. Е, то се дешава и код класичних мотора. И ми у овом новом мотору имамо цуг, и можемо све да изгоримо. А чим је већа искоришћеност горива, већа је и снага мотора.
• Да ли тај нови мотор троши мање горива?
- То није право питање јер потрошња је сигурно мања пошто је степен искоришћености горива већи. Свако гориво има неку своју енергетску вредност, и што више снаге извучеш из те енергетеске вредности, тиме је квалитет већи. А ми смо успели да извучено највише до сада.
• Каква је будућност овог мотора јер он је још увек ту, у вашој радионици, и да ли има заинтересованих за њега?
- Јесте, он је ту код нас, још увек сређујемо техничку документацију мотора, како бисмо направили један маркетиншки програм. Заинтересованих још нема јер још нико ништа не зна о овоме. Спремамо се да то прикажемо јавности. Биће то једна презентација почетком наредне године у Београду, на коју ћемо позвати све моћнике света у производњи мотора. Наш циљ је да га продамо, а само цена ће одлучити коме. Знамо шта нудимо, а коме колико он вреди то ћемо да видимо. Само зато и радимо да га продамо, за серијску производњу.
• Да ли ће се овај мотор користити само за аутомобиле или и за друге машине?
- Увек сам кроз овај свој рад покушавао да направим нешто универзално. Сада сам дошао до неког врха и још увек осећам да могу даље. Мислим да је ово сада један врло комерцијалан производ. Ако смо га ми произвели у неким радионичким условима, онда је сигурно лако и за серијску производњу. У почетку вероватно по цени неће бити конкурентан класичним моторима. Јер, кажу, уколико промениш само један шраф у серијској производњи, то кошта милионе евра, а не када мењаш комплетну конструкцију мотора, тако да ће увођење новог мотора у почетку изискивати велике трошкове, али ће брзо амортизовати трошкове. Ми смо консултовали науку, Машински факултет у Крагујевцу, Инсититут за моторе у Крагујевцу, Институт у Раковици, а оцене су више него добре.
• Који део вашег мотора носи суштинску новост?
- Највећа новина је у клипно-цилиндарском склопу, јер тамо смо уградили еквивалете неким турбопуњачима и компресорима, а суштинска новина није турбо пуњење, ни пуњење са надпритиском, то је већ познато код мотора, ми смо направили и пуњење под натпритиском и пражњење тог цилиндра под натпритиском. То нико у свету нема. Не знам да ли смо дошли до неког савршенства, али као темељ за решења некоме ко има бољу идеју, то је добра основа.
• Шта се догађа са вашим ранијим мотором?
- Тај двотактни мотор од пре неколико година је прерастао у овај полифазни мотор. Тај ранији мотор постоји и сада, на њему сам увек развијао неки нови сегмент, и увек сам га уклапао и проширивао да би дошао до новог. Он је и основа за асинхорони мотор и отворени мотор, на којима сада радим. Где је крај не знам, радићу док могу да издржим, и физички, и психички. А онај мотор са прошлогодишњег ”Тесла феста” је уграђен на мотоцикл и са њиме смо овде прешли доста километара. Управо смо пред реализацијом комерцијалног уговора са словеначким ”Томосом”.
На крају разговора Тихомир Сич је рекао:
- Ми смо најмоћнија фирма на свету што се тиче концепције мотора са унутрашњим сагоревањем. То одговорно тврдим, а време ће то и доказати. Можда је то нека моја опсесија, али то је то. Јер преко ноћи смислити нешто, сутра почети да радите да то функционише и да одмах покаже добре резултате, то је мало немогуће. Е, ми то ту радимо. И то врло успешно - каже Тихомир Сич, а на наше питање од када ради на овим моторима и колико сати дневно каже:
- Радимо од 1990. године, у просеку 24 сата дневно, јер ја и сањам моторе. Све проблеме у вези са мотором решавам у сну.
Е. Б.
.........
Верујем у Сичов мотор
Миладин Видаковић је сувласник „Сич моторса” и власник ”Контакт импекса”, који се бави увозом и прометом витаминима и компонентама за сточну храну.
- Један човек не може да финансира овакво истраживање, а ретко ко се прихвати да уђе у финансирање које је неизвесно, и када је реч о времену, и када је реч о успеху. Можда сам ја један од ретких који се упустио у авантуру са неизвесним исходом. Морам да кажем да сам због тога имао и доста проблема и са пријатељима, и са родбином, који су сматрали да је то лудост, иако ја од првог дана нисам сматрао да је то тако. Али, људи су желели да ме заштите на неки начин да не би отишао у пропаст. И данас има неверних Тома. Ја их разумем, јер они не знају оно што ја знам, па је нормално да су скептици.
- Са досадашњим резулататима ”Сич моторса” сам задовољан. Сматрам да смо постигли више него што смо очекивали. Није више у питању да ли ће се вратити уложени новац, само је у питању време. У овом тиму мој задатак је сповођење маркетиншког дела пројекта, а до реализације ће доћи ове или идуће године. Стекли су се сви услови за то. У домену техничког развоја мотора се дошло до једног краја, и нема куд, и ако мi будемо први који се појавимо са тим мотором успећемо сигурно. Јер, ми не знамо ко све у свету ради на оваквом мотору. Због тога смо мало убрзали тај процес.
........
Контакт:
Ел. пошта: